Luulin, että poljen paikallani, mutta huomasinkin tässä yhtäkkiä, että asioiden painopiste onkin muuttunut. En enää parantele niinkään haavoja siitä, mitä minulle on tehty, ainakaan pääasiallisesti. Olen lähes valmis sanomaan suorin sanoin ääneen ne vääryydet mitä minulle on tehty, ja ennen kaikkea, lähes valmis olemaan pelkäämättä kohtaamisia. Se että on valmis sanomaan asiat ääneen, ei tietenkään tarkoita sitä, että marssisin sanomaan ne entiselle päin naamaa. Mutta melkein jo pystyisin sen tekemään, se on jo paljon. Tietyllä tapaa on helpottavaa huomata, etteivät haavoittavat sanat ja tapahtumat ja niiden mieleen pulpahtaminen tuota enää niin pohjatonta murhetta kuin ennen, ärsyttävät ne kyllä, mutta eivät murehduta. Toivon, ettei tästä kuitenkaan nouse mitään järjettömiä agressioita... Olen huomannut, että nyt asioita pystyy ajattelemaan ihan eri tavalla. En oikeuta enkä hyväksy tapahtumia, mutta ne ovat osa minua.

Tässä eräänä päivänä asioita taas pyöriteltyäni ymmärsin jotain oleelllista, tai ainakin luulen niin. Jouduin kysymään itseltäni, onko sittenkin niin, että suurin mielipaha tällä hetkellä johtuukin siitä, että minun ylpeyteni on kokenut kolauksen? Että olen menettänyt (tai kuvittelen menettäneeni) kasvoni itseni ja toisten edessä sillä, että olin suhteessa otuksen kanssa, jonka todellisesta luonteesta kaikki muut tuntuivat olevan perillä, mutta jolle minä olin täysin sokea? Että tunnenkin itseni ennen kaikkea petetyksi ja typeräksi? Että minun olisi pitänyt tietää ja huomata itse. Että olisin ollut viisaampi, kun olisin jättänyt tutustumatta koko ihmiseen? Että suurin ongelmani onkin tällä hetkellä häpeä siitä, että olin niin heikko että annoin huijata itseäni?

Pitäisikö minun yrittää vakuuttaa itselleni, ettei tapahtuneessa ole mitään hävettävää? Tuo on vain helpommin sanottu kuin tehty...

Joka tapauksessa, viikonloppu tulee, ja aion tehdä jotakin radikaalia. Minä lähden ulos ystävien kanssa. Minusta on alkanut tuntua siltä, että näiden seinien ulkopuolella on elämää, johon minun olisi syytä alkaa osallistua :)